Rutes Vallirana
Tornar

Camí al mas de les Fonts

15/01/2013
Fitxa

Introducció

Cercant el relleu càrstic

Itinerari circular amb desnivells considerables tant de pujada com de baixada. Veurem una important zona extractiva de pedra calcària. Passarem per garrigues i formacions de pi pinyer. Impressionants vistes a tots els punts cardinals a dalt el pla del Sotarro, un bon exemple de relleu càrstic.

Et recomanem l'App de Natura Local per fer aquesta ruta guiada i interpretada. Descarrega-te-la gratis aquí:

Circular antihorari

Gràfic de pendents

Descripció

Cercant el relleu càrstic

Iniciem la marxa per un corriol pedregós cara amunt direcció la Penya Blanca. Flanquegem per dalt una antiga pedrera i gaudim amb les boniques vistes sobre tota la vall d’Arús.

Un cop dalt el pla d’Ardenya, ens sobta una immensa superfície de terreny nua, excavada i esmicolada. Tres empreses exploten una de les zones extractives de pedra calcària més grans de la península.

Passem vora els camps d’Ardenya, una mostra agrícola del que havia estat en un passat. Anirem resseguint la pedrera fins endinsar-nos al pla d’Ardenya, on curiosament trobem una formació de pi pinyer plantada d’antic. Nombrosos avencs esquitxen aquesta pla. Per l'antic camí de Vallirana a Begues, ens dirigim a la creu d’Ardenya on gaudirem de vistes al municipi de Begues. El paisatge s’obre i ens trobem en una de les zones de caça de l’àliga cuabarrada de dia i el duc de nit.

El camí de Begues, ara empedrat, baixa del coll de la Creu. Nosaltres, per una forta pujada amb bones vistes a la nostra esquena, anem a l’alt del Sotarro, on gaudirem de visuals panoràmiques. Pel camí es fa evident el relleu càrstic i la formació vegetal de garriga (garric o coscolls amb llentiscles) que domina aquests ambients calcaris.

Ara baixarem de nou al pla d’Ardenya per una pista pedregosa, enmig d’un bosc en regeneració de pi blanc. Passarem pel mas de les Fonts i seguirem baixant cap al fons de la vall d’Arús.  Baixarem l’espadat de Baix i entrarem al fondo de les Fonts, tot sota el mas de les Fonts. Aquí la vegetació torna a ser favorable a l’alzinar en els llocs ombrívols i frescals. A les solanes continua dominant la pineda secundària de pi blanc. En sortir a la pista principal per on pujarem, podemtriar si ens desvien un xic per d'anar a veure una mina de guix. Tornant de la mina, prenem la pista ara cara amunt passant a la vora d'una barraca de vinya ben conservada a prop de la masia de can Bogunyà.  D’aquí, ja només queda anar pujant fins a trobar la urbanització del Camí del Mas, que ens portarà de nou a l'inici.

Consells

Traçat

•    Recorregut llarg amb alguna pujada important cap al pla del Sotarro.
•    Arribant a la font del Mas, si esteu cansats, preneu direcció la masia i, seguint sempre recte pel carrer principal arribareu a l'inici de la ruta.

Aigua

•    L'única font és la del Mas de les Font, a tres quarts de l'inici, però aneu ben proveïts abans de començar, sobretot si és estiu.

Precaucions

•    Pareu atenció si aneu amb infants en travessar el pla d’Ardenya, ja que hi ha força forats i avencs.
•    A la zona càrstica de l’alt del Sotarro és difícil caminar entre els coscolls i cal vigilar perquè hi pot haver escurçons.

Meteo

•    A l'estiu aneu ben ptotegits, ja que hi ha poques ombres.

Terreny

•    Calçat adient per a terreny és pedregós.
•    És fàcil relliscar en baixades amb pedres fluixes.
•    Aneu amb compte als corriols amb carços perquè és molt fàcil ensopegar i si aneu amb pantalons curts pareu atenció, ja que les fulles d’aquestes plantes poden tallar.

Material

•    Prismàtics per a possible observació d’ocells.
•    Pals per fer més còmode els camins pedregosos.

Guarda't la ruta

Què hi ha?

Què veure a: Camí al mas de les Fonts

Antiga pedrera

17/01/2013

Antiga pedrera activa fins al 1949 que portava la pedra a la fàbrica Ciments Molins, a Quatre Camins.

Les farigoles, troben en aquests sòls prims el seu racó preferit.

Tenim boniques vistes sobre can...

Camps

17/01/2013

Retall de camps agrícoles gestionats actualment per la Societat de Caçadors.  Ajuden a incrementar la diversitat d’ocells i insectes. Quan es deixen en guaret, apareixen les plantes oportunistes, de...

Canteres

17/01/2013

Som al paquet superior de pedra calcaria i dolomies del sistema Garraf-Ordal, corresponent a èpoques del Juràssic i Cretàcic, més recents que en d’altres cingleres de Vallirana. La seva explotació es...

Duc

Fauna
17/01/2013

El gran duc, és el més gran dels rapinyaires nocturns. Fa de 150 a 180 cms d’envergadura. És sedentari i viu per aquests indrets tot l’any. La seva activitat és crepuscular i nocturna, ja que de dia...

Pla d'Ardenya

17/01/2013

Som enmig del pla d’Ardenya. Segur que hem vist el terra amb furgades per arreu. Son els senglars que busquen arrels i cucs per menjar. Es fàcil de trobar-ne algun cap el tard, quan comença la seva...

Creu d'Ardenya

17/01/2013

Partió de terme, al coll natural entre Begues i Vallirana. Sota nostre hi ha el camí antic de ferradura per baixar a Begues, que s’agafa a la mateixa cruïlla.

Passat un centenar de metres seguint el...

Àliga Cuabarrada

Fauna
17/01/2013

Clarianes i vegetació baixa és el territori predilecte de caça de l’àliga cuabarrada. És una espècie protegida en perill d’extinció. Aquí a les muntanyes d’Ordal i del Garraf, es troba ben...

Pla del Sotarro

Paisatges
17/01/2013

Altiplà entre Begues i Vallirana, des del que podem gaudir d'unes vistes panoràmiques de 360º. Al sud, el massís del Garraf, i, al nord, Montserrat i Sant  Llorenç del Munt.

Tot el terreny és zona càr...

Pins i Garriga

17/01/2013

Podem veure com els pins que han anat creixent a partir del incendi del 1995 comparteixen espai amb la garriga, aquesta massa impenetrable d’alzinetes punxants en miniatura. El garric o coscó és l’esp...

Mirador

Paisatges
17/01/2013

Estem vorejant el serral del Mas per la part alta. Hi ha unes espectaculars vistes sobre la part baixa de la vall del Llobregat, que els pins del costat del camí no ens deixen veure.

Cal que us...

Avenc

17/01/2013

La dissolució de la roca per l’aigua al llarg dels segles, és el que es coneix com el fenomen de la carstificació. Només passa a llocs on domina la roca calcària. Quan l’aigua troba una depressió del...

El maset de la Vicenta

17/01/2013

Abans de baixar cap a la masia del mas de les Fonts, trobem el maset de la Vicenta, possible hostal al camí vell de Vallirana a Begues. Si entreu, a l’esquerra, a la paret del fons hi trobareu un...

Font del Mas

17/01/2013

Passada la masia, trobem aquesta primera font que, tret d’estius eixuts, raja molt sovint. Les falgueresheures i l’ombra de les alzines proporcionen un ambient frescal. Els plàtans d’ombra plantats...

Mina de guix

17/01/2013

Som a les proximitats de can Bogunyà. Si preneu  direcció oposada a la ruta, arribareu en 500 m a una antiga mina de guix.

Antiga mina (cova artificial) de guix, d’un centenar de metres de...

Barraca de Vinya

17/01/2013

Quan el pagès havia d’anar al camp, feia jornades complertes de sol a sol. Necessitava un lloc on guardar les eines, el menjar o tanmateix per aixoplugar-se de la pluja, del sol, fent una becaina o...

Imatges
Valoració
7 vots
Valoracions amb comentaris Publicar valoració

M'ha encantat el passeig. Vaig anar amb la família i ens ho vem passar pipa!!!