Capçalera del Ter. Setcases des dels Socarrats
Gencianes i murs de pedra a Setcases
Camins vells a Setcases
Bedollar a Setcases
Cim del Castell del Moros i Serra Cavallera al fons.
Puig de Pastuira, 2439 m. Setcases
Tornar

Itinerari 12: Camí de Socarrats a Beduis

Fitxa

Introducció

Pastures properes

Us proposem una caminada per conèixer els camps on antigament la gent de Setcases portava el bestiar a pasturar. Passarem pels camins per on s’anava a feinejar i retrobarem restes de la seva activitat: murs de pedra, cabanes i barraques avui enfonsades. Dalt els camps, s'obren vistes de les serres properes i, de baixada, gaudirem de les visuals de la vall i del poble de Setcases.

Recomanem l'App de Natura Local per fer aquesta Ruta. Descarrega-te-la gratis aquí:

descarrega-ios   descarrega-android

Et recomanem l'App de Natura Local per fer aquesta ruta guiada i interpretada. Descarrega-te-la gratis aquí:

Circular antihorari

Gràfic de pendents

Descripció

Pastures properes

Itinerari circular amb vistes sobre el poble de Setcases i les muntanyes que l’envolten. Baixem pel poble, creuant el riu Ter pel pont de Setcases, per buscar el camí vell de Vilallonga de Ter. Bonic camí de pujada forta i constant que passa per diferents camps de dall, marges i murs de paret seca que evitaven que el bestiar entrés als camps i antigues feixes de conreu, avui amagades enmig del bosc, que s’enfilen muntanya amunt.

Tot pujant a l’ombra d’avellaners, trèmols i bedolls, trobarem finestres per gaudir de les vistes al sud cap a la serra Cavallera i el castell dels Moros. Després d'un sa esforç, arribarem a les closes del Morral, on hi ha una bonica boixeda.

Girarem cap a nord per enfilar-nos entre la boixeda als camps de Beduis primer i Socarrats després. Un dels indrets on antigament els habitants de Setcases anaven a feinejar el camp i portaven el bestiar a pasturar. Aquesta part alta de l’itinerari, ens obre les vistes a tota la vall i és fàcil detectar-hi grans ocells carronyaires com els voltors sobrevolant-nos. Les pastures són el millor lloc per gaudir de les floracions de muntanya i les papallones que atrauen. Les grans gencianes i les orquídies per arreu en són una mostra.

Durant el recorregut descobrirem antigues barraques enrunades on guardaven estris del camp i s’aixoplugaven els pagesos en cas de pluja. La cabana dels Socarrats, de considerables dimensions, fa pensar més en una petita borda que no pas en un simple aixopluc.

A partir d’aquí, anem baixant progressivament cap al poble, amb boniques vistes de la vall i travessant retalls de pinedes i freixenedes amb avellanoses als clots més humits. Arribem pel barri de la Creueta creuant el pontet de'n Xacó primer i d'en Perer després.

llll

Consells

• La podeu fer en qualsevol dels dos sentits de la marxa. En qualsevol cas, la pujada inicial és considerable. Les vistes sobre Setcases i Ulldeter són més naturals en el sentit que us proposem.
  • Trobareu senyals en forma de punts blaus. Aquest són els de la ruta, la resta van a altres llocs.
  • Algun tram inicial del camí que puja a les closes del Morral, pot estar amb herba alta. Preneu la referència dels murs laterals i passeu pel mig.

• No hi ha cap font dins el recorregut. Només passat el pont d'en Xecó (seguint el sentit de la ruta proposat), girem a la dreta, pujant pel costat del torrent i en pocs metres trobem la font de Boixat.

• Millor portar calça llarga. L’herba pot estar alta i us poden picar insectes a les cames.
  • La pujada inicial (pels dos costats) és forta. Reguleu el ritme i no us canseu.
  • Si baixeu per les closes del Morral, pareu atenció a no relliscar.

• Sou a muntanya. Assegureu-vos de la bona previsió per a la matinal.
  • Protecció solar a la muntanya, sempre.

• Fàcil, a trams pedregós.
  • Creuar els camps de pastura es fa molest si ha plogut.

• Roba de protecció (vent, pluja, fred) segons previsió.
  • Calçat còmode i resistent.
  • Prismàtics per veure ocells. Guia per conèixer les flors i herbes del Pirineu.
  • Màquina de fotos.

• Hi ha plafons al pont d'en Jepet que parlen dels traginers.
  • En agafar el camí de pujada hi ha un plafó de Turisme de Catalunya que dibuixa els senders de la vall de Camprodon. Nosaltres agafem el primer tram del camí que baixava a Vilallonga de Ter.
  • En arribar a dalt, abans de baixar, hi ha raconets ombrívols on parar a fer un àpat.

Guarda't la ruta

Què hi ha?

Què veure a: Itinerari 12: Camí de Socarrats a Beduis

La pedra seca

16/07/2015

Les construccions de pedra seca es fan presents a les proximitats dels pobles. Murs, marges i barraques són les més freqüents.

Aquest camí, per on es pujava el bestiar, està vorejat de petits camps de...

Trèmols i avellaners

16/07/2015

Som a l’estatge muntà i vora els rius, torrents i clots, ambients frescals, domina el bosc caducifoli.

En aquest recorregut, els més representatius són els avellaners, els freixes, els trèmols i els...

Gencianes grogues

16/07/2015

Començament de juliol; en aquestes petites clarianes del camí hem trobat la bonica i coneguda genciana vera. (Foto). Genciana de flor groga. De fet, a tots els prats que anirem trobant és possible de...

Closes del Morral

16/07/2015

Som al Morral, sota el puig de les Agudes, a 1.976 m. Fa un moment hem deixat el camí que marxa cap a Vilallonga. Ara, girem a l’esquerra per acabar de pujar als camps de Beduis.

Les closes són prats...

Camp de Beduis

Fauna
Paisatges
16/07/2015
Som als camps de Beduis, al sector de Socarrats, sota mateix del puig de les Agudes. Als prats, s’intueixen encara feixes i barraques enrunades. Per sobre del bosc de pins que veieu...

Pineda de pi negre

Fauna
16/07/2015

En aquesta cota comença el país del pi negre, que pot arribar fins als 2.200 m. De fet, on no n’hi ha, és perquè l’home els ha tallats afavorint les pastures. Aquí conviu amb el pi roig que, de fet...

La freixeneda

16/07/2015

Acabem de creuar el clot de Socarrats. Aquests ambients frescals i amb orientacions bagues, afavoreixen la presència de la freixeneda. És un bosc que marca la transició entre els boscos de ribera i...

La gòdua

16/07/2015

Al davant al fons, de dreta a esquerra, veiem el puig de la Coma Ermada 2.502 m; el pic de la Dona 2.704 m i el Gra de Fajol 2.708 m. A l’esquerra de tot, sobre Setcases, el Puig de la Pastuira, de 2...

Cabana de Socarrats

16/07/2015

Aquestes construccions són més que un simple aixopluc. Pensades per fer estades més perllongades prop del bestiar. Dormir, menjar, guardar estris, sal, etc. Fins i tot en algunes es podia estabular...

Floracions

16/07/2015

Els prats, les clarianes i les vores de camí són el millor lloc per gaudir de les floracions de la muntanya subalpina.

N’hi ha tantes que cal dur una guia de flors per identificar-ne les més comunes...

VISTES

Paisatges
16/07/2015

Alguna finestra entre la vegetació ens permet albirar boniques vistes de Setcases.

El puig de Pastuira, 2.349 m, a sobre mateix del poble, i al fons de la vall el puig de la Coma Ermada, 2.502 m...

Pont d'en Xecó

Imatges
Valoració
3 vots
Valoracions amb comentaris Publicar valoració

Per fer l'excursió sense problemes, recordeu que cal que us baixeu la ruta en un lloc amb cobertura, ja sigui el poble o el wifi d'algun dels seus establiments.
Un cop baixada i guardada, quan aneu a fer-la només cal que la obriu directament clicant el botó de Rutes Guardades que surt al començament, en obrir l'aplicació.
Per poder veure els planols quan navegeu off-line, cal que quan consulteu la ruta estant en cobertura, cliqueu el botó de Fer Ruta i visualitzeu el seu recorregut amb el plànol i feu acostaments i allunyaments. Aquestes imatges del planol, queden a la memòria temporal del telèfon i són les que podreu veure quan navegueu la ruta off-line a la muntanya.

Que en gaudiu !!

Ruta més difícil del que sembla, la pujada inicial és força llarga i pronunciada, el gràfic del desnivell enganya una mica al partir de 0m.