Camí amb avellanosa cap el Catllar. Setcases.
Camí de Tregurà. Setcases

Fitxa

Introducció

El riu i les riberes tributàries

És un itinerari circular que ressegueix el camí que porta als Solans, zona propera a Setcases on antigament s’hi conreava, per continuar per l’antic camí de Tregurà, passant per boscos caducifolis amb vistes a la vall del Ter, fins a arribar a la ribera del Catllar, tributari del Ter.

Baixarem paral·lels al riberal del Catllar gaudint de l’ombrívol bosc i de petits salts d’aigua fins al llogaret del Catllar amb l’església de Santa Maria.

El retorn a Setcases el fem tot remuntant el marge dret del riu Ter entre prats de dall i retalls de bosc de ribera.

És fàcil, però llarguet. Val la pena. No tingueu pressa.

Recomanem l'App de Natura Local per fer aquesta Ruta. Descarrega-te-la gratis aquí:

descarrega-ios   descarrega-android

Et recomanem l'App de Natura Local per fer aquesta ruta guiada i interpretada. Descarrega-te-la gratis aquí:

Circular antihorari

Gràfic de pendents

Descripció

El riu i les riberes tributàries

Sortim de la part alta del poble, pel camí vell de Tregurà. Alts marges de pedra voregen el camí i els petits pradells a banda i banda, testimonis de quan es conreava tan a prop de casa com el terreny ho permetia. És el sector dels Solans.

Anem seguint a mitjana alçada, sense perdre cota, amb vista al sud resseguint un representatiu bosc caducifoli de muntanya mitjana. Freixes, avellaners, til·lers, bedolls i roures es combinen per descobrir-nos un fantàstic joc de colors si decidim fer-ho a la tardor. Passem algun salt d’aigua i, als clots, el domini dels caducifolis es fa notar.

Sortint del primer tram de sender, recomanem seguir per la pista (senyals grocs) de Tregurà direcció la cabana del Ras. Si baixem directament al Catllar, ens perdrem uns quants elements d’interès.

A la cabana del Ras, els prats de dall augmenten i les vistes es fan amples damunt la serra dels Moros, on trobem les pastures d’alçada.

Ara comença una forta baixada a la ribera del Catllar. Abans de creuar la llera, hem de decidir si volem anar a veure el salt del Querroig (recomanable). Si no, no cal creuar i ja podem anar seguint el curs de l’aigua, pel costat esquerre, per un agradable caminet a l’ombra d’avellaners i freixes. En un tres i no res sortirem al nucli del Catllar.

El lloc i l’entorn són encantadors. L’església romànica de Santa Maria hi ajuda. Podem aprofitar per descansar i menjar alguna cosa, si encara no ho hem fet.

Tornarem a Setcases, resseguint de pujada el marge dret del riu Ter, entre prats de dall i restes de bosc de ribera en forma de clapes, fileres i estretes franges. Dominen els freixes, els bedolls i els avellaners, però també anem trobant verns i salzes a tocar d’aigua, seguits de trèmols, oms i pollancres una mica més enretirats.

Consells

• Molt recomanable de fer a la tardor, pels colors del bosc caducifoli.
  • Per camins i senders fàcils, menys la forta baixada al torrent del Catllar.
  • Quan dubteu davant senders secundaris, aneu sempre pel principal. Els secundaris són per entrar als camps.
  • Està senyalitzat amb punts vermells. També amb ratlles grogues (camí de Tregurà): deixeu-les, però, arribats al torrent del Catllar.
  • Sortint de la roureda de la Garfera, arribem a una pista que fa drecera i baixa directament al nucli del Catllar. Nosaltres us recomanem que seguiu a la dreta cap a la cabana del Ras.
  • Arribats a la cabana del Ras, cal vorejar-la pel darrere i baixar a buscar el torrent. Aquesta baixada és forta. Hi ha una font que no vam trobar.
  • Arribats a baix, hi ha el torrent del Catllar, també us recomanem que us acosteu un moment a veure el salt del Querroig.
  • Important!: Quan arribeu al torrent del Catllar, el camí baixa pel costat esquerre fins al nucli del Catllar. Si ens desviem, ha de ser un moment per veure un salt d’aigua i, tot seguit, tornarem enrere per baixar pel costat del torrent.

• Creuem torrents que porten aigua. No hi ha fonts.

• Hi ha trams inicials del camí amb una paret de pedra seca força alta.
  • Compte a creuar el torrent del Catllar.
  • Respecteu la propietat privada. Al nucli del Catllar.

• Eviteu fer-lo havent plogut.

• Calçat resistent i còmode.
  • Màquina fotogràfica.

• Al nucli del Catllar, a l’església de Santa Maria, és un bon punt per fer un àpat.
  • Pujant pel costat del Ter, hi ha molts prats amb ombra on també s’hi està molt bé.
  • Val la pena que us acosteu a veure el salt de Querroig.

Guarda't la ruta

Què hi ha?

Què veure a: Camí dels Solans al Catllar

Roques de ferro

Geologia
06/07/2015

Fixeu-vos en les roques d’esquistos al costat del camí. El seu color bru-vermellós ens indica un alt contingut en ferro. No és d’estranyar, doncs, que en aquests indrets hi trobem antigues mines i...

Murs de paret seca

Medi
06/07/2015

Les construccions de pedra seca es fan presents a les proximitats dels pobles. Murs, marges i barraques són les més freqüents.

Aquest camí de Tregurà servia, a més, per anar als camps propers del...

Clot de Pastissol

06/07/2015

Els clots són aquestes petites fondalades que hi ha als vessants provocades per la baixada dels torrents. Ambients forestals, on el fort pendent dificulta l’agricultura.

Tenim al davant un bon exemple...

Roureda

06/07/2015

Passem per la zona de la Garfera. Veureu bonics exemplars de roure de fulla gran aïllats i altres formant petites bosquines.

És la roureda humida que abunda al Baix Aran atlàntic, aquí reapareix als...

Til·lers

06/07/2015

A finals de juny una olor especial ens sorprèn a diferents punts del camí. És la floració del til·ler. No fa boscos, però si rodals específics i en aquesta pista passarem a tocar d’alguns arbres força...

Cabana del Ras

Paisatges
06/07/2015

Aquestes construccions són més que un simple aixopluc. Pensades per fer estades més perllongades prop del bestiar. Per dormir, menjar, guardar estris, sal, etc. Fins i tot en algunes es podia...

Salt del Querroig

Geologia
06/07/2015

Alguns clots com el del Querroig o Quer Roig, a l’obaga de la serra dels Moros, just sota el promontori rocós del castell dels Moros, recullen més aigua que d’altres. El tipus de sòl i les filtracions...

Ribera del Catllar

06/07/2015

Baixem encaixats dins la ribera del Catllar. A trams, el camí passa sota una volta d’avellaners. De tant en tant trobem grans exemplars de pollancres i de freixes de fulla gran. El freixe és l’arbre...

Nucli del Catllar

06/07/2015

L'origen d'aquest nucli era un castell que controlava l'estret pas de la vall. Documentat des de l'any 1070, avui no hi ha restes visibles. Trobem aquesta bonica esglesiola romànica damunt les velles...

Bosc de ribera

06/07/2015

Les terrasses o planes al·luvials del Ter, al llarg del seu recorregut han estat aprofitades per conrear. La capçalera no és diferent i, allà on abans hi havia un bosc de ribera, ara només en queden...

Prats de dall

06/07/2015

Acabem de creuar una àmplia zona de prats, abans boscos de ribera. Les zones on trobem diversos prats encerclats per tanques de caducifolis, i on es podia fer entrar l’aigua del riu per regar en cas...

El riu Ter

Paisatges
06/07/2015

Compte! No creuem, seguim pel costat aigües amunt.

El riu neix a Ulldeter, dins el terme municipal de Setcases, a uns 2.400 metres d'altitud i desemboca a la Gola del Ter, al municipi de Torroella de...

Imatges
Valoració
10 vots
Valoracions amb comentaris Publicar valoració

Per fer l'excursió sense problemes, recordeu que cal que us baixeu la ruta en un lloc amb cobertura, ja sigui el poble o el wifi d'algun dels seus establiments.
Un cop baixada i guardada, quan aneu a fer-la només cal que la obriu directament clicant el botó de Rutes Guardades que surt al començament, en obrir l'aplicació.
Per poder veure els planols quan navegeu off-line, cal que quan consulteu la ruta estant en cobertura, cliqueu el botó de Fer Ruta i visualitzeu el seu recorregut amb el plànol i feu acostaments i allunyaments. Aquestes imatges del planol, queden a la memòria temporal del telèfon i són les que podreu veure quan navegueu la ruta off-line a la muntanya.

Que en gaudiu !!

L’hem feta amb nens a la tardor. Molt recomenable. Senzilla i distreta pels nens. La tardor es espectacular.
Falla l'últim tram, on has de passar al costat del riu Ter brut d'aigues de la depuradora de Setcases La resta recorregut molt bonic, variat i molt interessant.
Lo hemos hecho hoy con niños y ha sido una pasada. Muy recomendable. Exige estar en forma pero no tiene complicaciones