Galzerà
Vistes des de l'ermita de Santa Bàrbara. Castell d'Escornalbou.
Margalló i al fons Vilanova d'Escornalbou
Tornar

Fitxa

Introducció

Escornalbou per la Solana

Aquesta ruta ens portarà per la història de Vilanova d'Escornalbou, coneixent els seus camps, boscos i barrancs, arribant a través de tresors naturals com les alzines sureres, al Castell d'Escornalbou. Gaudirem de les vistes al Mediterrani i a les Serres que envolten aquesta bonica zona del Baix Camp que conserva l'encant d'on encara no hi han arribat les massificacions i l'essència rural encara és genuïna.

Et recomanem l'App de Natura Local per fer aquesta ruta guiada i interpretada. Descarrega-te-la gratis aquí:

Circular horari

Gràfic de pendents

Descripció

Escornalbou per la Solana

Des de l’aparcament municipal del poble anem a l’Església parroquial de Sant Joan, on podem agafar aigua de la font i tot seguit passarem pel corredor de la vila closa que ens portarà a la plaça des d’on enfilarem amunt per sortir del poble de Vilanova.

El primer tram de camí fa una pujada suau per pista forestal, no ens podem perdre les vistes del Mediterrani aturant-nos i fent una mirada enrere; estar atents als ocells que surten entre els matolls i gaudir del silenci entre els testimonials marges de pedra seca.

Arribant al barranc de Vilanova, comencem un tram de camí una mica més feréstec i dret al seu tram final. Ens haurem d’assegurar que ha estat desbrossat i penseu que si ha plogut, el pas del barranc pot dur aigua. Després de la pedregosa pujada, ens esperen les boniques vistes del castell d’Escornalbou amb Santa Bàrbara al cim, dibuixant un triangle gairebé perfecte. Seguim pujant un altre cop suau, primer per pista i al final, per un senderó en el qual ens trobarem les singulars alzines sureres amb la seva gruixuda escorça gris clar.

Un cop dalt del Castell, podem gaudir de les vistes a l’altra banda de la vall, cap als pobles de l'Argentera, Duesaigües i la Serra de Pradell. Podem decidir millorar l’espectacle fent un últim esforç molt recomanable fins a Santa Bàrbara (30 min. més fora de track).

Ara ja toca la baixada, tornem per on hem vingut, fins que un cop a la pista forestal, seguirem recte. La baixada va serpentejant fins al Poble de Vilanova, gairebé tot trancorre entre cultius per pista, excepte un tram de senderó.

Consells

• Es pot escurçar la ruta evitant la última pujada al Castell.  Fent només la part circular, es podrà gaudir de les vistes del castell i l’Ermita de Santa Bàrbara
  • Tram de forta pujada en deixar el barranc de Vilanova, el terreny pot ser relliscós, es recomana calçat tancat.
  • Fora del track es pot pujar a l’Ermita de Santa Bàrbara comptant uns 30 minuts més.

• Hi ha fonts al poble de Vilanova, portar aigua suficient.

• La pujada es fa per un camí que podria estar tancat per vegetació. En aquest cas es recomana fer la ruta a la inversa i tornar pel mateix camí que de pujada.
  • Tenir cura dels nens en zones properes a la carretera o pistes possiblement transitades per vehicles a motor
  • El barranc de Vilanova podria portar aigua després de dies de pluja, en aquest cas, es pot decidir fer la ruta a la inversa i tornar pel mateix camí que haurem fet de pujada.

• Evitar les hores màxima insolació, les ombres són escasses.
  • Evitar fer-ho en època de pluges o havent plogut ja que el barranc de Vilanova podria portar aigua, en aquest cas, es pot decidir fer la ruta a la inversa i tornar pel mateix camí que haurem fet de pujada
  • A l’hivern, els dies de vent, cal portar roba d’abric adequada.
  • A l’estiu portar protecció solar i aigua suficient.

• Calçat adequat tancat i pantalons llargs. Terreny pedregós i arbustiu.
  • Fàcil relliscar, en alguns trams curts tant de pujada com de baixada.

• Ulleres i protecció solar, prismàtics, pals de caminar, mapa topogràfic, màquina fotogràfica.

• Dalt del Castell hi ha zona de lavabos, obert en horari de visites.
  • El Castell es pot visitar en els horaris i segons les tarifes establertes
  • Pels voltants del Castell hi ha alguns plafons informatius sobre entorn natural i història.
  • Es por arribar fins al mirador de Santa Bàrbara deixant el track, recorregut de 30 minuts.

Guarda't la ruta

Què hi ha?

Què veure a: Castell d'Escornalbou

Església de Joan Baptista

27/11/2017

Ens hem de situar a finals del segle XVI o principis del XVII per a datar l’Església parroquial de Sant Joan de Vilanova d’Escornalbou. La característica principal es que es tracta d’una sola nau amb...

Ocells entre els matolls

Fauna
27/11/2017

Quan anem passejant en silenci, de cop i volta ens pot sobtar el vol d’un ocell que surt ràpidament entre els matolls. Cal estar molt atents i fixar-s’hi bé, és el tallarol capnegre, (foto). Ocell...

L'alzinar

27/11/2017

Entre els antics marges dels conreus i ben a prop del Barranc de Vilanova, trobem aquest jove alzinar que pronostica una coherent successió del bosc

En aquesta vessant més solana, el bosc original...

Vistes al castell i l'arboç

Paisatges
27/11/2017

Agafeu alè després de la forta pujada amb aquestes vistes del castell d’Escornalbou amb Santa Bàrbara al cim. Més a l’esquerra tenim el parc eòlic del Trucafort a la Serra de l’Argentera i una mica...

Les estepes

27/11/2017

Aparentment un tram de pista envoltat de matollar, però què interessant! trobem tres espècies diferents de cistàcies: estepa blanca (Cistus albidus), estepa negra (Cistus monspeliensis) i estepa...

Alzina surera

27/11/2017

Has vist l'escorça d'aquestes alzines? És molt més gruixuda i de color gris claret. D'aquesta escorça se'n treu el suro, per aquesta raó se'n diu alzina surera. Actualment no estan en explotació per...

27/11/2017

Des d'aquest punt, us recomanem fer diverses visites: a la dreta, el mirador de Puigferrós i a l'esquerra el Castell-monestir d'Escornalbou.  Si decidiu pujar fins a l'Ermita de Santa Bàrbara al cim...

Santa Barbara

Paisatges
11/12/2017

L'Ermita de Santa Bàrbara o Capella de les Verges es troba dalt d'un turó del triàsic de gresos rogencs a 649m d'alçada. Va ser construïda sobre una primitiva torre de guaita utilitzada pels àrabs.

De...

Marges damunt sauló

Fauna
27/11/2017

En aquest punt els marges descansen sobre un terreny d’aspecte sorrenc. Es tracta del auló, un material resultants de la descomposició del granit.

Això es el que passa: l’aigua de la zona es molt ric...