Rasa de la Socarrada. Clariana
Sant Martí de Tous
Riera de Clariana
Tornar

Un tomb per les obagues de Clariana

Fitxa

Introducció

Boscos antigament conreats.

Dels bonics racons de la riera de Clariana, ens endinsarem obaga amunt per la rasa de la Socarrada, amb bonics estrets, fins a assolir la carena de Cantagalls i la serra de la Nou, on gaudirem de les vistes a la conca d’Òdena.  Paisatges amb empremtes agrícoles, avui forestals.

Quan baixem passarem per les runes del Castell i, després del coll de la Creu, a l’obaga del Fitoral, s’obriran vistes damunt el nucli i la vall de Clariana on veurem els diferents paisatges dels vessants solells.

Et recomanem l'App de Natura Local per fer aquesta ruta guiada i interpretada. Descarrega-te-la gratis aquí:

Circular antihorari

Gràfic de pendents

Descripció

Boscos antigament conreats.

Sortim del nucli de Clariana i fem un petit tram per la riera de la vall del mateix nom. S’endevinen restes de quan s’aprofitava el cabal per regar o per als molins fariners. Trobarem bonics tolls.

Ens endinsem pel torrent o rasa de la socarrada, obaga de la Socarrada i obaga Fosca amunt, fins a arribar a la carena de Cantagalls, direcció als altiplans conreats de Ferran. A la rasa, un pas per bonics estrets rocosos, ens apropa a les formes de dissolució de la roca guixenca. Mentre caminem pel fons de la rasa ens dona la sensació d’estar submergits dins el bosc. Els pins, alguns roures i pocs pollancres ens semblarà que cauen damunt nostre.

Després es troba una petita pista, segueix obaga fosca amunt entre pinasses plenes d’heura i roures. La vegetació va canviant en funció del tipus de sòl i la humitat. Hi abunden les feixes d’antics conreus de cereal i vinya.

Dalt de la carena de Cantagalls, girem direcció nord-est cap al tossal de Clariana (674 m). Després per la pista de la serra de la Nou on el terreny és més solell i guixenc, i la vegetació més escadussera. Puntualment s’obren finestres entre el bosc que ens permeten veure Argençola a una banda i la conca d’Òdena i Tous a l’altra. Dalt del tossal hi ha vista damunt els plans de Flix i el poble de Sant Martí de Tous.

Ara, baixem directament fins a les runes del castell i el coll de la Creu, deixant algunes pedreres de guix. Aquí, podem baixar fins al poble seguint el GR-7 o acabar el tomb per l’obaga de Fitoralvistes al nucli de Clariana, i a la vall del mateix nom i les solanes de la Teula i de mas Jordà (catalogades dins la xarxa Natura 2000). Baixem a la riera de Clariana, per un bonic camí carener amb un dens sotabosc de marfull, fins a arribar al costat de cal Manel on es troben uns magnífics gorgs naturals.

Creuada la riera, sortim a una pista que pot estar transitada i retornem al nucli de Clariana passant pel costat dels masos dispersos de cal Soler i cal Magines. Ens adonem que el conreu de cereals sobreviu a les parts planes de la vall; que els ametllers esquitxen petits racons i els magraners encara rebroten als marges dels camins.

Col·laboració: Joan SolàAssociació el Trill

Consells

• Descarregueu la ruta off-line per si hi ha problemes de cobertura.
  • Per pistes, camins i corriols còmodes.
  • El corriol per la riera de Clariana i per la rasa de la Socarrada, pot estar perdut si fa temps que no es fa. Cerqueu el pas més fàcil.
  • No feu cas dels senyals del GR.
  • Hi ha fortes pujades però són curtetes. També hi ha algun pas puntual on us haureu d’ajudar.
  • Hem marcada una drecera: Baixant cap a Clariana, si esteu gaire cansats, podeu seguir directes pel GR.

• No hi ha fonts.
  • La riera a l’estiu pot estar seca i l’aigua no té garanties sanitàries.

• Heu d’estar acostumats a caminar.
  • No heu de fer la ruta si ha plogut. El trànsit per la riera i la rasa pot ser molt incòmode amb fang que rellisca.
  • Al principi, caldrà creuar la riera pels llocs on trobeu pedres. No cal seguir estrictament el track.
  • Compte amb les runes del castell.
  • Compte amb els tolls de cal Manuel.
  • La pista de tornada pot estar transitada.

• Heu d’evitar fer-ho en època de pluges o havent plogut.
  • Porteu roba de protecció si hi ha previsió de mal temps. Dalt de la carena el vent pica fort.
  • L’obaga és un lloc fresc i segons les hores del dia o l’estació podeu tenir fred.

• Calçat còmode per caminar, resistent però no cal que sigui tècnic.
  • Guia de bolets a la tardor.

• Prop del pont del camí vell d’Argençola hi ha les runes d’un antic molí fariner: cal Riba de Baix.
  • Val la pena treure el cap a les antigues pedreres de guix. (Al costat del castell n’hi ha una).
  • Al mas de cal Magines hi ha un antic forn.
  • A l'estiu, és recomanable una aturada als tolls. Tot i que potser no us hi podreu banyar, el lloc és relaxant.

Guarda't la ruta

Què hi ha?

Què veure a: Un tomb per les obagues de Clariana

Riera de Clariana

26/01/2016

A Jorba, aquesta riera està sota la figura de protecció europea de la Xarxa Natura 2000, concretament com a zona ZEPA (Especial Protecció per a les Aus).

De règim mediterrani, a l’estiu s’asseca i...

Resclosa d'en Toriga

26/01/2016

Uns metres amunt hi ha les runes del mas d’en Toriga, proper a cal Porcater S.XV. Havia estat una de les cases importants de l'antic terme de Clariana.

Els molins fariners i els horts, sempre propers...

Rasa de la Socarrada

26/01/2016

Sou dins un torrent i normalment només baixa aigua després de les pluges. La humitat es posa de manifest per la catifa d’heures que hi ha per tot arreu, típica del sotabosc de roureda. El bosc de pi...

Estrets i guixos

Geologia
26/01/2016

Aquest pas de roca posa de manifest la litologia de la zona. Barrejat amb el material sedimentari dominant (margues i llims) trobem roques calcàries, gresos i guixos. Els gresos són roques...

Obaga de la Socarrada

26/01/2016

No és fàcil veure animals llevat d'algun esquirol o, si tenim sort, un cabirol al capvespre. Ens hem de fixar en les restes de la seva activitat (menjar, furgades, excrements), petjades i, en aquest...

Marges i barraques

26/01/2016

Heu vist quants marges de pedra seca s’endevinen per dins el bosc. Heu de mirar a l’esquerra. Hi ha marges molt alts. Quin gran esforç per esgarrapar uns metres de terreny pla per poder conrear.

Marge...

L'obaga fosca

26/01/2016

Aquest vessant, abans de ser conreat, era una roureda de roure valencià amb alzines als racons més humits. Si us hi fixeu, als revolts més humits, es fan petites fondalades on encara abunden els...

Tossal de Clariana. Vistes

26/01/2016

Hem deixat la carena de la serra de Cantagalls per passar a la carena de la serra de la Nou, que acaba dalt del tossal de Clariana, on ara anirem.

De tant en tant, s’obren petites finestres entre els...

Castell de Clariana

26/01/2016

Bé cultural d'interès nacional.

La primera referència d'aquest castell data de l'any 989. Al segle XI consta com una de les possessions del monestir de Sant Cugat del Vallès. L’abat de Sant Cugat i...

Paisatge guixenc

26/01/2016

Fixeu-vos com canvia el color del terreny. A davant mateix, els pins creixen sobre un sòl de color blanquinós. Si mireu a l’altra banda de la vall, al darrere i a la dreta del nucli de Clariana, veiem...

Gorgs i vall agrícola

26/01/2016

Tornem a retrobar la riera de Clariana. Al seu pas pel terme de Jorba, té la qualificació d’espai protegit per la Xarxa Natura 2000. Tot i això, aquí dalt els valors naturals i la qualitat de l’aigua...

Imatges
Valoració
2 vots
Valoracions amb comentaris Publicar valoració

Hola.
Hem trobat que al principi de la ruta, on passa pràctcament pel llit de la riera de Clariana abans de començar a pujar per la rasa de la Socarrada, té el pas molt complicat i dificil. No hi ha camí evident (cal anar caminant per entre el rocam de la riera, amb passos francament complicats) i la vegetació hi ha crescut tan desmesuradament que en alguns moments no veus la manera de continuar

Avui hem volgut probar aquesta ruta,pensant que ha estaria arreglada i no...ens hem tingut que donar la volta després d un quilómetre ja que apart d aigua i fang el camí estava tallat per caiguda d abres...també hem sentit un caçador molt aprop...així que ja estan allà i com que l altre ruta de la zona no la teniem off- line..hem decidit de fer un tros començant pel final i aquest ens ha semblat xulo!! una zona molt maca de bosc!

Ahir vàrem fer la ruta sencera, i es realment complicada. El principi del camí, pels voltats de la riera, travessant-la diverses vegades, dificulten el pas. A més, un dels cops va ser necessari ficar els peus a l'aigua, per falta de pedres o per la pujada del nivell de l'aigua. Cal anar preparats per mullar-se.
Després, dins el congost, el pas te moments de dificultat, on un mal pas pot fer-te caure a un sot amb bassal, a una alçada de dos metres o més... cal anar amb compte. Son un dos km mal comptats dins el congost, però trigues en fer el pas, per la quantitat d'obstacles (arbres travessats, roques que ballen, etc.). De tota manera es espectacular veure com l'aigua a llaurat el congost.
Tot seguit, el camí continua per una pista molt amplia però amb pujada constant, fins passada més de la meitat del recorregut. Nosaltres vàrem trigar més de quatre hores en fer tota la ruta, sense comptar l'estona que vàrem parar per menjar un entrepà.