Molses i falgueres

Fitxa

Introducció

Camins de frares

Bonica ruta on la història i la natura es barregen: de l’alzinar a la vora del riu a les sureres al peu del Castell; de la humitat de la font de Vilamanya a les vistes d’ocell del Camp de Tarragona des de Santa Bàrbara. Camins que van recórrer els frares que habitaven el monestir, ens acompanyes?

No hi ha cobertura, feu-la off-line

Et recomanem l'App de Natura Local per fer aquesta ruta guiada i interpretada. Descarrega-te-la gratis aquí:

Circular horari

Gràfic de pendents

Descripció

Camins de frares

Sortim de Duesaigües fent un trosset de carretera i de seguida agafem el camí Vell de l’Argentera, passem pels Rentadors i seguim fins que pugem pel PR seguint les indicacions cap al Castell d’Escornalbou. Aquest primer tros el caminem gairebé tot per un camí ample cimentat, excepte uns metres que fem per senderó dins del bosc d’alzines

No ens podem perdre les alzines sureres a la base del Castell, reducte d’una espècie que rarament trobem en aquestes muntanyes i un cop a dalt, gaudir de les vistes esperant poder albirar el vol d’alguna àliga cuabarrada.

Val la pena visitar el castell, cal informar-se dels horaris i els preus, i també us recomanem pujar fins a Santa Bàrbara per a poder gaudir d’unes vistes encara més espectaculars de la zona.

La baixada es fa primer pel senderó anomenat camí del frares fins a l’Argentera i després continuem per pista pel camí vell per una zona d’horta gairebé en desús per l’abandó d’aquests pobles com a lloc de primera residència.

Una ruta per gaudir d'una important varietat de tresors naturals i culturals

Consells

• El camí puja per una pista cimentada i baixa per un senderó i finalment una pista de terra.
  • Un cop al Castell d’Escornalbou hi ha diferents punts recomanats fora del track, com el mirador de Puigferrós i Santa Bàrbara.
  • Pujar i baixar Sta Barbara són uns 40 mins.

• En el poble de Duesaigües hi ha fonts.
  • La font de Vilamanya raja gairebé sempre, però es recomanable portar aigua suficient per si de cas.
  • La font del Galàpet gairebé mai raja suficient

• No hi ha cobertura, feu la ruta off-line
  • En alguns punts es va per carretera, cal caminar per l’esquerra i en fila índia.
  • El camí de pujada és transitat per vehicles a motor, cal estar atents i no deixar els nens sols
  • Si ens acostem a la mina de baritina o trobem altre mines pel recorregut, no entrar, sempre hi pot haver perill d’esfondrament.
  • Els gossos han d’anar lligats, sobretot pels voltants del castell i si hi ha batuda en èpoques de caça.

• En els mesos de més calor, pot ser que les ombres siguin insuficients ja que no són abundants.
  • Durant l’hivern, els dies de fort vent, anar ben equipats per al fred
  • Cal posar-se crema solar en les hores de més insolació del dia

• Baixada pedregosa, anar amb calçat tancat i adequat

• Es recomanable portar ulleres sol i prismàtics
  • Uns pals de caminar ens poden impulsar en la pujada i assegurar-nos en la baixada.

• Dalt del Castell hi ha zona de WC, es pot visitar i es pot arribar en cotxe des de Riudecanyes
  • Hi ha plafons informatius en les alzines sureres i el castell
  • Podem arribar fins a l’Ermita de Santa Bàrbara i el mirador de Puigferrós per gaudir de vistes espectaculars
  • De baixada, ens podem acostar a la font del Galàpet, que rarament porta aigua suficient

Guarda't la ruta

Què hi ha?

Què veure a: Castell d'Escornalbou

Els Rentadors

14/10/2017

Safareig públic construït el 1942 i restaurat a mitjans dels 80. Va permetre que les dones passessin de rentar agenollades al riu a fer-ho dretes i sota sostre. Van ser malmesos en els aiguats de 1994...

Barranc de Vilamanya

14/10/2017

Estem pujant paral·lels al barranc de Vilamanya que es troba a la nostra dreta. Aquí veiem una zona amb una bassa abandonada i el que podia haver sigut una caseta. Un castanyer ben gran ens indica que...

Font de Vilamanya

Fauna
14/10/2017

L'aigua d'aquesta font va ser donada a Duesaigües pel reusenc Eduard Toda el 1925.

Ens trobem en un indret considerat espai d'interès natural. L'aigua que brolla gairebé sempre i que, com veus, baixa...

Sureda d'Escornalbou

14/10/2017

Has vist l'escorça d'aquestes alzines? És molt més gruixuda i de color gris claret. D'aquesta escorça se'n treu el suro, per aquesta raó se'n diu alzina surera. Actualment no estan en explotació per...

Castell d'Escornalbou

14/10/2017

Des d'aquest punt, us recomanem fer diverses visites: a la dreta, el mirador de Puigferrós; a l'esquerra el Castell-monestir d'Escornalbou. També podeu pujar fins a l'Ermita de Santa Bàrbara al cim...

Santa Bárbara

Paisatges
14/10/2017

L'Ermita de Santa Bàrbara o Capella de les Verges es troba dalt d'un turó del triàsic de gresos rogencs a 649m d'alçada. Va ser construïda sobre una primitiva torre de guaita utilitzada pels àrabs.

De...

Font del Galàpet

Medi
14/10/2017

Enmig del barranc que baixa entre Puigferrós i Santa Bàrbara, ens acostem a aquesta font. L'ambient és fresc i humit tot i que sovint gairebé no raja gaire aigua.

L'entorn es dins de l'alzinar, on...

Horta

Medi
14/10/2017

Estem en el Camí Reial, el mateix nom que el barranc pel que transcorre, o Camí Vell de l'Argentera. Ens anirem trobant grans marges i basses, algunes en desús. Les basses tenen l'objectiu d...