Tornar

Pujada a la creu de Canet

Fitxa

Introducció

Per sobre la Vallalta

Aquest itinerari no és dur si ens prenem la pujada amb molta calma. Al llarg del recorregut passarem per diferents formacions boscoses que semblen alternar-se de manera capritxosa. A la Creu de Canet, gaudirem de vistes  sobre el litoral proper  i, en d’altres punts s’obriran petites finestres que ens acosten muntanyes molt més llunyanes.

Et recomanem l'App de Natura Local per fer aquesta ruta guiada i interpretada. Descarrega-te-la gratis aquí:

Circular horari

Gràfic de pendents

Descripció

Per sobre la Vallalta

Pujarem, planejarem i baixarem. Cal caminar tranquil i copsant el paisatge vegetal que ens envolta. Al llarg del recorregut passarem per diferents formacions boscoses que semblen alternar-se de manera capritxosa.

Sortim del poble per la Riera de Vallalta, en un ambient que, només començar, ja convida a quedar-s’hi. A l’ombra dels plàtans, les falses acàcies i algun pollancre, les plantes d’ambients frescals ocupen tot l’ample de la llera de la riera. En mig, un fil d’aigua que, a l’estiu desapareixerà. Aquí la diversitat d’ocells (merles, cargolets, mallerengues, el picot i fins i tot algun oriol) es fa sentir i dóna vida al indret.

Tot seguit comencem a pujar i no pararem fins a la Creu de Canet. Travessem diferents clapes de bosquets, cada una amb el seu sotabosc i la seva fisonomia particular. Només començar, passem per una pineda de pi insigne, que després anirem trobant a altres racons. Carena del rocar amunt, passem per un alzinar i una sureda poc madurs causa de la forta pressió forestal del passat. En alguns moments, aquests bosquets són mixtes i es troben acompanyats de pi pinyer.

Un cop a dalt, arribem a una esponerosa pineda de pi pinyer que puja per la banda litoral. Treiem el cap al mirador de la Creu de Canet on gaudirem de les vistes sobre Canet i Sant Pol. Al nord el Montnegre on podrem diferenciar entre els arbres de fulla càduca (roures) i els pins i alzines de verd persistent. Més enllà el Montseny.

Tornarem tot carenejant entre boscos de pi pinyer i magres alzinars. Es fa difícil de trobar exemplars adults o boscs madurs. Només, al costat de la pista que segueix per dalt la carena el GR5 (Coll Safiguera) alguna alzina surera fa de testimoni de l’aspecte que podien haver tingut si no haguessin estat sotmesos a tanta pressió.

Seguim envoltant petits turons i algun coll sense vistes amagat entre els arbres. Hi ha trams de camí molt agradables, sota l’ombra d’arboços, alzinetes i pins. Els brucs arboris també ens acompanyen i l’estepa borrera amb les seves boniques flors blanques és molt abundant als vorals.

Baixant, entre el Turó Roig i el Turó dels Pins Grossos, una clariana (antic camp maduixaire) al costat del Torrent de Can Sec ens obre la finestra a unes meravelloses vistes damunt la Vall de Vallalta. Al fons, les serres de prop Calella. A la nostra esquerra, a l’altra banda de la vall, destaca la Masia de Can Vidal.

Només ens resta baixar fins el poble pel costat del Turó dels Pins Grossos on veurem com el bruc arbori s'ha fer l'amo del sotabosc, sobretot a la banda que dóna al poble.

Consells

• Primera part de puja i segona de baixada.
  • Pujada alternant trams més forts amb altres de recuperació.
  • Combinem pista i camí forestal.
  • Trobem senyals de GR i punts grocs, però no els seguim tota l’estona.

• No hi ha fonts.

• Compte en sortir de la riera de Vallalta. Entrem a la carretera !!.
  • Petit tram de 20 m. de baixada dret i amb xaragalls. Perill de  relliscar.
  • Podeu trobar vehicles de motor per les pistes. Cotxes també.

• Fàcil. Graons de pedra a alguna pujada i xaragalls de sauló a una tram de baixada.
  • El sauló pot fer relliscar a les baixades més pronunciades.
  • És un bon terreny de bolets apreciats com els ous de reig.

• Calçat còmode.
  • Pals de tresc poden fer més estable la passa i evitar relliscar.

• Al Parc del Vegetals i ha taules i font.  És el punt de sortida. Sota l’església.

Guarda't la ruta

Què hi ha?

Què veure a: Pujada a la creu de Canet

Pont i plataneda

25/04/2014

Aquest antic potent metàl·lic per pujar a Can Sec i alguna altra passera, ens expliquen que no sempre era fàcil de creuar la Riera de Vallalta per arribar a casa. Puntualment, aquestes rieres de règim...

Pins insignes

25/04/2014

Creuem un bosquetó de pins. Pinus radiata (Pino de Monterrey).

És un arbre exòtic que ha estat plantat per a obtenir-ne pasta de paper o fusta per fer mobles. L'afecta el fred i per això el trobem a...

Turó de l'Home

25/04/2014

Estem pujant pel carener anomenat ‘‘el Rocar’’. A la nostra esquerra el Rial del Rocar i a la dreta el Torrent del Fraguer. Les carenes són llocs exposats al vent i secs, amb sòls més prims que el...

Alzinar explotat

Medi
25/04/2014

L’alzinar litoral (bosc original), ha patit bé la substitució per pinedes de pi pinyer o una forta regressió causada per l’explotació forestal que l’ha deixat en l’estat actual. Molt lluny de ser un...

Sureda explotada

Medi
25/04/2014

Passa el mateix que hem esmentat abans per l’alzinar i per tant no trobem boscos madurs. Les suredes són pròpies d’aquests terrenys silicis, sorrencs, de clima temperat i relativament plujosos. Quan...

Creu de Canet

25/04/2014

La primera Creu de Canet va ser construïda l'any 1901, quan el papa Lleó XIII va demanar als pobles que aixequessin creus commemorant l'entrada al nou segle. Lluís Domènech i Montaner, en va ser l...

Pi pinyer

25/04/2014

(Pinus pinea). Arbre plantat des d’antic. Els terrenys solells, sorrencs i silícics, són els seus preferits. Com tots els arbres, com més espai tenen, més grans es fan (fins a 35 m d’alt). Tot i això...

Falgueres

25/04/2014

La poca llum que deixa passar l’alzinar, fa que hi hagi poques plantes a nivell de terra (per sota els arbusts). Als espais més aclarits o bé a la vora dels camins, i quan l’ambient és humit...

Vall de Vallalta

25/04/2014

Baixant del Turó Roig i abans d’arribar al Turó dels Pins Grossos, se’ns obren vistes a la vall de Vallalta. La clariana que ens ho permet és un camp de maduixots, com d’altres que veiem escampats per...

Bruc boal

25/04/2014

Fixeu-vos en el bosc uniforme de pins pinyers que envolta aquest turó anomenat dels Pins Grossos. A sota hi ha una brolla típica d’aquests boscos de terrenys silicis. És la brolla de bruc boal amb...

Imatges
Valoració
8 vots
Valoracions amb comentaris Publicar valoració
Ruta sencilla, pero hay que estar atentos a los distintos cruces para no equivocarse de camino. Se puede hacer incluso en verano y sol, ya que mucho rato se camina por la sombra de los árboles. Solo tiene un tramo de 50 metros que se baja por una riera estrecha y empinada, el resto sin problemas. La llegada a la Creu de Canet con el mirador es muy bonita.