Camí vell de la Plana a Mont-ros
La coma: Mont-ros i Pobellà
Rouredes a l'obaga de La Poretlla
Tornar

Camí als pobles de la Coma

Fitxa

Introducció

Fins al mirador de la Portella

Excursió per conèixer el mosaic agroforestal dels pobles de la Coma, envoltats de camps i retalls de bosc. Guanyem alçada fins a arribar al mirador de la Portella per descobrir el paisatge natural de la Vall Fosca en tota la seva magnitud.

Atenció: la baixada de la Portella és per un camí no mantingut. Orienteu-vos bé amb el track i passeu pel lloc més fàcil, sempre respectant al màxim els camps i el bestiar.

Et recomanem l'App de Natura Local per fer aquesta ruta guiada i interpretada. Descarrega-te-la gratis aquí:

Circular horari

Gràfic de pendents

Descripció

Fins al mirador de la Portella

De la Plana direcció a Mont-ros prenem el camí vell que unia aquests pobles. Pel costat de l'església de la Mare de Déu de la Plana, s'enfila els primers metres per planejar després. És un camí autèntic, amb murs de pedra que ens acompanyen i trams empedrats. Més endavant es naturalitza entre arenisques vermelles i alzines carbonejades. En girar a l'obaga se'ns obren vistes a Castell-estaó a l'altra banda de la vall i l'alzinar aviat es convertirà en una roureda amb boix.

De mica en mica ens anem acostant al sector de la Coma, els camps de pastures s'alternen amb llengües de caducifolis, retalls de bosc i torrentets. A la tardor el bestiar, que ja ha baixat de l'alta muntanya, es troba pasturant en un racó o l'altre.

Els pobles s'endevinen entre les capçades de trèmols, roures i freixes. Travessem Paüls per seguir en forta pujada direcció a Mont-ros, on només hi viuen a quatre cases. Deixarem la visita al poble per un altre moment i passada l'ermita de Sant Marc girem a buscar la carretera a Pobellà que deixarem per creuar pel mig del poble tot passejant pels seus carrerons fins al safareig. Seguirem uns metres d'asfalt pel costat d'una granja, fins a enllaçar amb la pista planera que, ara sí, ens obre finestres damunt el mosaic paisatgístic de la Coma i els seus pobles sota els cims de la Roca Rovellosa i el Tuc de la Cometa.

Passem sota una pineda reforestada i arribem al coll de la Portella sota mateix el tossal dels Moros, convertit en un impressionant mirador de tota la vall, de nord a sud, del Montsec fins a Sallente, i alhora davant nostre la vall secundària del Solà enfrontada a la de la Coma.

ATENCIÓ: La baixada és per un camí sense ús, cal que seguiu el track i cerqueu el pas més fàcil, sempre respectant els camps que trobareu a la part final. L'altra opció és tornar pel mateix camí de pujada o bé baixar per la vall de l'altre costat prenent la primera pista a l'esquerra que hi ha arribat al coll (abans del punt d'interès del Mirador, just en el moment que us avisem amb una notificació de diu: "dreta") i us baixarà directes a la Plana de Mont-ros (mireu un plànol). No cal que pugeu dalt les antenes perquè els arbres no deixen veure res.

Consells

• Primera part senyalitzada verticalment com a camí de Mont-ros.
  • Pujades fortes sortint dels pobles de la Plana i Paüls.
  • Baixada de la Portella en nul estat de conservació.
  • Circular però repetiu el tram de l'inici.
  • Carretera i pista a Pobellà que pot estar transitada.
  • Opció de baixar per l'altra banda directes a la Plana de Mont-ros. És una pista llarga i cal consultar un plànol per aclarir cruïlles. Trobareu un Info dalt el Coll de la Portella que us ho indica. Hem col·locat Infos als creuaments per si no teniu plànol. Són uns 6 kms.

• Fonts als pobles.

• Respecteu el bestiar pasturant.
  • Respecteu els filats i tanqueu les portes que trobeu.
  • Respecteu els prats i la propietat privada.
  • No porteu el gos sense lligar.
  • La baixada de la Portella pot estar bruta i cal cercar el pas més fàcil.
  • Si ha plogut, ens podem mullar creuant un torrent sota Paüls.
  • El camí es fa llarg si no esteu acostumats a caminar, sobretot el tram final de tornada.
  • Compte on el camí és empedrat. Tornant estem cansant i és fàcil ensopegar.

• Evitar fer-lo en dies rúfols.
  • Evitar fer-la havent plogut.
  • Els dies de vent poden ser molestos en arribar al coll.

• Si ha plogut, l'obaga pot estar enfangada. La part de pedres rellisca.
  • Inici de camí pedregós i de caminar incòmode.

• Calçat còmode.
  • Uns pals de tresc ens poden ajudar.
  • Màquina fotogràfica.
  • Plànol orientatiu per si cal cercar alternatives a la baixada.

• Voltar pel poble de Mont-ros.
  • Pujar dalt el poble de Beranui.

Guarda't la ruta

Què hi ha?

Què veure a: Camí als pobles de la Coma

Camí a Mont-ros

21/12/2016

Aquests camins eren les principals vies de comunicació entre pobles, per ells, a part de persones, també hi passaven mercaderies carregades en mules i matxos. Per tal que el camí no es fes malbé i els...

L'Alzinar

21/12/2016

Acabem de passar una plantació de pins (Pinus nigra) perfectament arrenglerats. No és pas un bosquet natural.

La inversió tèrmica de la vall i l'orientació soleia d'aquest tram de camí afavoreix...

Roureda

21/12/2016

Anem girant a l'obac del tossal dels Moros i les noves condicions de major humitat i menys insolació, són òptimes per al desenvolupament del bosc dominant de la muntanya mitjana: la roureda, en aquest...

Arbres caducifolis

21/12/2016

La roureda s'enriqueix d'altres caducifolis que trobem esquitxant el bosc en racons més humits o propers a torrents.

Són aquests els responsables de valor cromàtic de la tardor. Just aquí on som...

Fites verdes

21/12/2016

Al marge de camí, enganxat als murs o dins alguns camps podem veure bonics exemplars de roure martinenc. Aquests arbres arran de camí feien la funció de fita i la gent dels pobles els emprava com a...

Sant Marc

21/12/2016

És una capella moderna dels pobles de Mont-ros i Pobellà.

Mont-ros el teniu al davant. Com els pobles de "la coma", està envoltat de camps i muntanyes, situat a 1216 m d'altitud. El topònim Mont-ros...

Ramaderia

21/12/2016

Aquesta és una de les principals, per no dir la principal font d'ingressos de la poca gent que encara viu en aquests pobles.

La seva activitat genera aquest paisatge seductor, atractiu i alhora de...

Piasatge de la Coma

Paisatges
21/12/2016

Passejant per l'obaga del serrat de Rascars, les vistes sobre la vall secundària de la Coma són esplèndides. Els prats de pastura, resseguits per marges de caducifolis i travessats per torrents més...

Mirador de la Portella

Paisatges
21/12/2016

Davant teniu el tossal dels Moros (antenes), però les vistes espectaculars són d'aquest collet de la Portella.

Ens hem de moure a banda i banda del coll per gaudir de la part baixa de la vall i les...