Rec dels Colletons

Fitxa

Introducció

De les abruptes obagues a les calmes dels plans

És una ruta exigent que ens endinsa als clots i als canals de l'obaga de la serra de Picancel. Podrem aturar-nos en els miradors que ens ofereixen àmplies vistes i també passarem pels encisadors plans solells de Sant Miquel. La baixada serà dreta passant per clapes de fagedes humides fins al pont del Doro, que podrem travessar, si el pantà és baix, per tornar a Vilada per un camí més curt.

Et recomanem l'App de Natura Local per fer aquesta ruta guiada i interpretada. Descarrega-te-la gratis aquí:

Circular horari

Gràfic de pendents

Descripció

De les abruptes obagues a les calmes dels plans

És una bonica però exigent ruta que es pot començar des del poble de Vilada o des del pla de la Fusta (aparcament 2: retallem 1 hora de camí). Llegiu els consells per saber les opcions.

Sortint de Vilada, travessarem la palanca de la riera de Vilada el Molí i cal Boixader per enfilar-nos al collet de la Serra pel primer bosquet de rojalets. Del pont del Climent, sobre la ribera del Mergançol ens enfilem, ara sí, sense descans per l'obac de la serra de Picancel direcció al cingle de la Por (no us espanteu!). Pugem fins a creuar un portell rocós per bonics sots coberts de frondoses i prímules entre les fulles del terra.

Passada la font de la casa del Bosc (única en aquest camí), tindrem el primer contacte real amb el conglomerat. El trepitjarem i ens posarem davant del Serrat del Migdia i del cingle de l'Àliga (1.081 m) en arribar a un replà conegut com l'era de la Castellona. En aquest moment, ens endinsarem entre boixos dins el clot del torrent Fred, també conegut com la Selva, on antigament no arribava la llum a terra, però avui sí perquè fou malmès per les ventades del 2014, que van fer caure molts arbres, el més significatiu, el Faig, de bonica rabassa que hi havia al peu del cingle de la Por. Blades, grèvols, algun teix i petites clapes de faigs ens confirmen la toponímia del torrent.

Un cop dalt del collet dels Pins, ens dirigim al punt més alt del Serrat del Migdia, balconada on la magnitud del paisatge ens fa perdre les paraules.

Tornem fins al collet per anar tombant, progressivament, al costat solell de la serra pel collet de les Corts, cosa que s'evidencia per la nova vegetació que ens acompanya: l'alzinar muntanyenc.

Del pla, entre alzines i un terreny cada cop més afeixat, ens dirigim al bonic pla de Sant Miquel, on l'església i el mas ens apropen de nou a la petja de l'home. Aprofitem per descansar i fer l'àpat, ara amb vista al monestir de la Portella a sota, i el Serrat Pla i serra de Montsent al davant, últims contraforts abans de baixar a la plana del Baix Berguedà.

De baixada, per darrere el serradell dels Agullons, seguirem el rec dels Colletons. És una baixada bonica però forta, una mica trencada en alguns trams pel pas de motos de trial, que farem pel costat del clot, creuant-lo repetides vegades, altres passant per la mateixa llera. Envoltats de rojalets i caducifolis, ens sorprendrà el tram de la fageda fins a la font dels Colletons, coberta de grans molses i orelles d'ós.

En un moment, ja arribarem al pont del Doro, on podem creuar (si l'aigua del pantà ens ho permet) i tornar al poble per la pista del costat de la fàbrica. Si no, seguirem pel costat del Mergançol a l'obaga del Prat, esquitxada d'aurons i algun trèmol, fins al pont del Climent.

Agraïm la col·laboració de Pere Torner. Veí i coneixedor del municipi.

Font d'informació: la guia Vilada i la seva rodaliad'Ernest Costa i Joan Tort.

Consells

• Heu de seguir les marques grogues de Sender Local.
  • Porteu la bateria plena i també la ruta guarda off-line per quan hi hagi manca de cobertura. També poder fer directament la ruta off-line de bon començament; estalviareu bateries.
  • Inici ruta, teniu dues opcions:
  • Des del poble de Vilada o des del pla de la Fusta. Hi podeu deixar el cotxe, al costat del pont del Climent. S'hi arriba per un camí que trenca de la carretera a 1,3 km sortint de Vilada direcció Borredà. Veureu un senyal en què hi posa "Canals de Sant Miquel".
  • Si comenceu a Vilada, quan torneu, estigueu al cas de si es pot creuar pel pont del Doro. Podeu aprofitar i fer drecera pujant per la pista del costat de la fàbrica directament al poble.
  • Pujada constant a partir del pont del Climent, amb trams curts però drets arribant al collet dels Pins.
  • Baixada constant a la segona meitat del recorregut. Forta i delicada en alguns trams.
  • Si baixant del collet dels Pins no voleu arribar a Sant Miquel (és una pena) trobareu un trencall a la dreta que fa drecera i va a buscar directament el camí de baixada.
  • Del coll dels Pins al Serrat del Migdia, el camí no té pèrdua però pareu atenció a un pas que hi ha per la dreta d'un fals cim, si ho feu, haureu de recular fins a trobar un pas de corda que us ajudi a superar aquest tram (fàcil, no patiu).
  • Al mirador del Serrat del Migdia ens podrem relaxar una estona però us recomanem l'aturada llarga als plans de Sant Miquel.

• La única font és la de la casa del Bosc després del portell de l'Ovellar. Ens haurem de desviar una miqueta pel camí de la Portella però val la pena.

• Valoreu el vostre nivell físic. Cal estar en forma.
  • No oblideu aigua i menjar. Tant ganyips pel camí com entrepans per fer un àpat dalt Sant Miquel.
  • Creureu recs i torrents en diferents ocasions. Podeu relliscar o mullar-vos si ha plogut.
  • És fàcil relliscar a les fortes baixades dels Colletons.
  • S'ha d'estar acostumat a caminar.
  • Al Serrat del Migdia, heu de buscar el traç més evident. Només ens decantem cap a la dreta, sortint de la roca, a buscar un pas de corda (fàcil) per superar un fals cim on no cal pujar.
  • Pareu atenció a no relliscar (com a tots els llocs elevats). Sobretot, aneu amb compte si el terreny està humit.

MÉTEO

• No fer-la en dies de pluja o havent plogut.
  • Els dies rúfols desmereixen les vistes i no en gaudirem.
  • La boira us pot fer una mala passada als serradells i als colls (seguiu amb atenció el track).
  • La tardor és el millor moment per la varietat cromàtica de la vegetació.

• Caminar incòmode. Conglomerat amb cantons rodons que rellisquen.
  • La baixada pel clot dels Colletons és trencada i amb esglaons on cal parar atenció.
  • Trams amb terra de fang que rellisca.

• Botes o calçat resistent i amb bona sola.
  • Prismàtics si us agrada veure ocells.
  • Càmera fotogràfica.
  • Plànol de la zona per orientar-se un cap a dalt els miradors.
  • Roba adient segons cada estació de l'any. També pels dies de vent: careners, serradells i balconades són molt exposades.

Guarda't la ruta

Què hi ha?

Què veure a: Ruta a Sant Miquel i les canals

Molí de Boixader

16/02/2016

El molí Boixader, també conegut com a molí de Baix, és un tradicional casal moliner de planta rectangular, encara que modernament s'hi afegí un altre cos. Aquest afegit sembla ser fet amb motiu d'un...

Rojalets

16/02/2016

Pugem al collet de la Serra. Seguim recte per aquest jove bosc de rojalets o pi roig (Pinus silivestris), nom donat a aquest tipus de pi pel color vermellós de les seves escorces més joves. És un pi...

Pont de Climent

16/02/2016

Ens desviem pel corriol que puja a buscar el clot del torrent que baixa per la nostra dreta.

Aquest és un bonic punt on gaudir del riu Mergançol, la seva vegetació i els ocells que canten en aquests...

Vegetació dels clots

16/02/2016

Aquest primer clot, rec del portell de l'Ovellar, és un exemple de l'ambient vegetal que trobarem cada cop que ens endinsem dins els recs i els torrents d'aquests vessants obacs.

La humitat, l'aigua i...

Portell de l'Ovellar

16/02/2016

L'obaga de la serra de Picancel es caracteritza per uns contraforts transversals, tombats cap endavant. És per això que les canals són el millor camí per pujar-hi.

Cercar el millor camí entre canals...

Font de la casa del Bosc

16/02/2016

Aquesta font raja gairebé sempre i aboca l'aigua al clot del Tell (segurament podreu veure algun til·ler). Aquest rec s'uneix a la part baixa del torrent Fred (que visitarem a continuació) i que...

Cisterna de la casa del Bosc

16/02/2016

Pugem pel fil i anem descobrint el veritable relleu, la natura rocosa de la serra i les diferències entre els clots i els careners. A la nostra dreta, veiem el coll del Biel i, al seu darrere, Vilada...

Pla de l'Era

Geologia
16/02/2016

Era de la Castellona. Ja som a sobre el torrent Fred, davant el cingle de l'Àliga i el Serrat del Migdia (1.081 m). Aquí podem descansar i veure les formes tombades vers la vall que prenen els relleus...

Torrent Fred

16/02/2016

Aquesta zona també és anomenada la Selva. Temps enrere, la densitat de caducifolis era tan elevada que sempre era fosc, la llum del Sol no hi entrava i, per això, hi feia molt de fred.

Les ventades...

Serrat del Migdia

16/02/2016

Sense paraules. Gaudiu-ne i prou. Els més curiosos podeu treure el plànol i jugar a identificar els relleus del Pedraforca al Canigó.

Pels viladencs, el Serrat és una referència important i cada 11 de...

Alzinar muntanyenc

16/02/2016

Aquestes formacions se situen als llocs més secs, assolellats i inaccessibles. Formen part del bosc originari que no ha patit gaires transformacions a causa de la dificultat d'accés. Els masos dels...

Mas i capella de Sant Miquel

16/02/2016

Conjunt format per la masia i un petit corral adossat a la part posterior del mas. La pallissa està al davant i, enfrontada a la masia, la capella romànica de planta rectangular amb absis semicircular...

Fageda

16/02/2016

Baixem aquest primer tram a tocar del rec dels Colletons. De nou, els caducifolis ens acompanyen, a més d'arbres caiguts i fusta morta. A l'hivern, les becades cerquen cucs sota la fullaraca i quan s...

Font dels Colletons

16/02/2016

Aquest és un bon lloc per descansar de la baixada abans de seguir, de nou, pel rec dels Colletons. Us heu fixat com ha canviat la vegetació només pel fet de separar-nos una mica del rec i superar...

Pont del Doro

ATENCIÓ!

Si heu començat a peu des del poble i voleu fer drecera per tornar, podeu provar de creuar el pont del Doro, en cas que el pantà estigui baix, i pujar per la pista del costat de la fàbrica de...

Baga del Prat

16/02/2016

Farem un tram d'obaga per sota els Millassos i el coll del Biel.

Som a la ribera del Margançol i, tot i ser al país del roure, els rojalets dominen el bosc i arriben fins a tocar de l'aigua. En aquest...

Imatges
Valoració
4 vots
Valoracions amb comentaris Publicar valoració

Ruta llarga i amb poca cobertura als clots. Millor feu-la off-line i així també estalviareu bateries.

Ruta fresca a l'estiu i paisatgística a la tardor. Els caducifolis de les canals estan preciosos.