Tornar

Ruta de les Fonts (PR-C 160)

Fitxa

Introducció

Muntanyes d'Ordal al nord de Begues

Ruta circular per fer tant a peu (més de 4 h) com en bicicleta. Proposada pel BEC-CEB i catalogada com a PR-C 160 per la FEEC. Travessa la plana agrícola de Begues per, passant al costat d'algunes masies, enfilar-se direcció Vallirana, al sector de les serres d'Ordal. Gaudirem de vistes sobre el municipi, el Vallès i el Baix Llobregat.  A les parts altes hi destaquen elements del relleu càrstic com avencs i dolines. A la plana, masies, barraques i camps, segell del passat agrícola que encara perdura.

Et recomanem l'App de Natura Local per fer aquesta ruta guiada i interpretada. Descarrega-te-la gratis aquí:

Circular horari

Gràfic de pendents

Descripció

Muntanyes d'Ordal al nord de Begues

Sortim de l'església de Sant Cristòfol, direcció els masos de can Martí i can Pau, amb els seus rellotges de sol. Can Martí té una alzina exemplar al pati del darrere.

Entre camps de cereals i alguna vinya ens dirigim al mas de can Pau, sota les vessants càrstiques de la serra. Veurem camps on aturar-nos i gaudir de les floracions primaverals i dels petits moixons d'espais oberts. Hi observem roselles, llengües de bou i cards i també veurem passar volant caderneres i pinsans. Gaigs i tudons surten del bosc proper tot cercant gra i fruits als camps.

Pocs metres passat el mas de can Sadurní, passem vora un forn de calç amagat a la dreta del camí. Al costat de la masia, uns fantàstics exemplars de lledoners regalen la seva preuada ombra. D'aquí estant, una postal de vinyes, arbres fruiters i cereals acompanyats d'una barraca ens fa un compendi de la plana agrícola del municipi.

Iniciem la pujada cap al pla d'Ardenya. Tot i ser més llarg, aconsellem fer-ho per la carretera asfaltada que puja a la central de FECSA. Podeu triar una opció, més curta però exigent, que torna a sortir a aquesta carretera poc abans de l'avenc de can Sadurní.

Pujant per la carretera, recorregut més llarg però suau, gaudireu de molt bones panoràmiques del municipi i del parc del Garraf. Passarem pel costat de l'avenc de can Sadurní. Un pal indicador us marca el corriol que baixa fins al forat d'entrada.

Abans d'arribar a la central elèctrica (des d'on podríem pujar al Montau) girem a la dreta. Som dalt el pla de sots d'Ossos. Pla de característiques càrstiques on podem veure la gran dolina de l'avenc de les Alzines. Travessem una formació vegetal del tipus màquia de garric i llentiscle. No és d'estranyar veure algun gran rapinyaire, tant de dia com cap al vespre, doncs som al territori dels ducs i les àligues cuabarrades.

Arribant a la creu d'Ardenya, ens dirigim cap al pla d'Ardenya, on sorprèn la presència de pins pinyers entre la massa dominant de pi blanc. D'aquí surt el camí ral que, en cas de necessitat, ens baixa de nou a Begues.

Farem la volta a la serra del Mas, passant pel costat d'un maset en runes. Tot seguit baixarem al mas de les Fonts. Trobem la primera font sota una passeig de plàtans d'ombra. Ara ja, de tornada cap a Begues, s'obriran noves vistes de Montserrat darrere de nosaltres fins a Barcelona.

Passant pel coll del pi de les Tres Soques, val la pena desviar-nos un centenar de metres per treure el cap al mirador de la penya del Moro. Per aquí passa la Ruta del Sol Blau PR-C 162 que enllaça amb el muncipi de Torrelles.

Ara ja, de baixada, passarem pel costat de la font de l'Àlber, on un àlber a l'esquerra del camí ens ho farà saber.

De nou a la plana, ara travessant camps d'arbres fruiters, voregem els masos de Farfai, de l'Alzina, on encara resta la sínia de reg avui sense ús, i de la Casota, amb el seu rellotge de sol.

Abans d'arribar de nou al punt de sortida val la pensa visitar la barraca de cal Tot, recentment restaurada.

Consells

Traçat

• Fàcil per a fer en BTT. Dificultat mitjana per a fer a peu. Sempre per una pista ample menys el corriolet de darrere cal Gepet i can Sadurní.
  • Còmode però llarga pujada inicial. Si es fa a peu, podeu agafar la primera drecera a l'esquerra per pujar directament gairebé fins dalt. Us perdreu les vistes del municipi.
  • Dalt de la central de FECSA podeu decidir si fer el Montau. Forta pujada.
  • Arribareu a la creu d'Ardenya tot planejant. Si voleu tornar a Begues, agafeu el camí que baixa a la vostra dreta. El camí del mig puja a l'alt del Sotarro (forta pujada).
  • Pels voltants de la creu d'Ardenya, entre el camí que puja al Sotarro i el que baixa a Begues, hi ha un suposat dolmen. Veureu una escampada de pedres (ho trobareu al Google Earth).
  • En arribar a la penya del Moro, val la pena desviar-se una mica i treure el cap pel mirador. La cinglera té una zona d'escalada i a la part baixa està prohibit l'accés per nidificació de rapinyaires.
  • Dalt la penya del Moro i a baix, vora el mas de l'Alzina, trobareu enllaços amb l'itinerari de la Ruta del Sol Blau PR-C 162 que enllaça amb Torrelles.

Aigua

• Només podem trobar aigua a la font del Mas. De les dues que hi ha, la que raja habitualment és la primera. Arran de terra.
  • La font del l'Àlber només raja en èpoques plujoses.

Precaucions

• Tingueu cura en acostar-vos a les entrades dels avencs si aneu amb nens.
  • Eviteu les hores centrals de l'estiu ja que hi ha poques ombres. No oblideu anar ben hidratats i amb protecció solar.
  • Si opteu per fer-lo a peu, cal dur menjar energètic.
  • A cap dels avencs s'hi pot entrar si no és amb material específic i acompanyats de gent amb experiència.

Material

• Si ho feu a peu, uns pals de trekking us ajudaran en les caminades llargues.
  • El calçat no cal que sigui massa tècnic. Sí còmode i resistent.
  • Uns prismàtics per si veieu rapinyaires o altres ocells d'espais oberts.
  • Un plànol de la zona servirà per orientar-nos i tenir més idea de per on passem.
  • Si feu BTT, no oblideu material per punxades. Hi ha trams amb pedreta angulosa.

Guarda't la ruta

Què hi ha?

Què veure a: Ruta de les Fonts (PR-C 160)

Cal Martí, rellotge

25/05/2013

Documentat amb el nom de mas Torra el 1391. Al llarg de la historia pren diferents noms i ja el 1849 és conegut com a cal Martí.

Planta rectangular. Planta baixa, pis i golfes. La façana principal té...

Barraca de vinya

25/05/2013

Barraca de vinya clàssica de planta rodona. El sostre de falsa cúpula (típic en aquestes edificacions) està realitzat mitjançant l'acostament de filades de pedra seca, sense cap mena de material d...

Can Pau, rellotge

25/05/2013

A l'indret de les vinyes de cal Gepet, vora el camí de la creu d'Ardenya, trobem la masia de can Pau. Data del s. XVI i el 1849 ja era la casa Pau de la Figuera.

Hi ha tres portes d'entrada de mida...

Forn de calç. Can Sadurní

25/05/2013

Pocs metres passada la masia, a la dreta del camí, mig amagat, trobareu el forn de calç en no gaire bon estat de conservació i envaït per la vegetació. En aquest indret, a més de la masia amb el seu...

Plana de Begues

25/05/2013

Punt per gaudir de les vistes sobre la plana de can Sadurní, mosaic agrari dominat per camps de cereals i alguna vinya. D'aquí estant observem el poble de Begues i els contraforts de la serra de la...

Avenc de can Sadurní

25/05/2013

L'avenc de can Sadurní és tot un símbol de l'espeleologia a Catalunya, ja que va ser el primer avenc en ser davallat per Norbert Font i Sagué el 27 de desembre de 1897.

És un avenc amb una profunditat...

Dolina de les Alzines

25/05/2013

Aquesta forma de relleu càrstic és en aquest cas un jaciment arqueològic de l'època prehistòrica, concretament del cenozoic i el neògen.

Es tracta d'una depressió (embut) de mides grans. La penetració...

Creu d'Ardenya

Fauna
Altres
25/05/2013

1983. Partió del terme, al coll natural entre Begues i Vallirana. A sota de nosaltres hi ha el camí antic de ferradura per baixar a Begues que s'agafa a la mateixa cruïlla.

Només a peu: Anirem recte...

Maset de la Vicenta

25/05/2013

Abans de baixar cap la masia del mas de les Fonts trobem el maset de la Vicenta, possible hostal al camí vell que va de Vallirana a Begues. Si entreu hi veureu el que sembla una mena de "nevera" de l...

Font del Mas

25/05/2013

Passada la masia del mas de les Fonts, antigament envoltada de vinyes (la primera edificació data del 1587), trobem aquesta primera font que, tret dels estius més eixuts, raja tot l'any.

Les falgueres...

Serral del Mas

25/05/2013

Estem vorejant el serral del Mas a mitja alçada. Per sota tenim la vall d'Arús i, al davant, el puig Vicenç, de 468 m.

Espectaculars vistes sobre la part baixa de la vall del Llobregat.  Al fons...

Penya del Moro

25/05/2013

Arribem al coll de les Tres Soques. Abans de baixar a Begues val la pena desviar-se 50 m pel camí que va cap a l'esquerra. Trobareu un punt on poder treure el cap.

Es tracta d'un mirador sobre tota...

Font de l'Àlber

També font de l'Alba.

Baixant trobareu un àlber (arbre típic de zones de ribera) al costat esquerre del camí. En aquest punt, al marge dret del camí, entre fenassos de marge i joncs, veureu una teula...

Sínia de l'Alzina

25/05/2013

Hem passat pel costat de can Farfai i hem creuat el camp del Nero, al pla de l'Alzina. El camí que surt a la nostra dreta va a la masia de l'Alzina. A l'esquerra, ens acosta a la sínia. La funció era...

La Casota, rellotge

25/05/2013

Conjunt arquitectònic de caire rural d'inicis del s. XIX format per tres edificis construïts en fases diferents actualment adossats entre sí.

L'edifici principal, anomenat pròpiament "La Casota", és...

Barraca de cal Tot

25/05/2013

Restaurada el 2008 pel CEB (Centre d'Estudis Beguetans), correspon a una barraca de vinya de secció quadrada i forma tronco-piramidal. El sostre és una falsa cúpula feta  mitjançant l'acostament de...

Imatges
Valoració
8 vots
Valoracions amb comentaris Publicar valoració
La ruta de fácil tenia poco. Muchas subidas y bajadas muy pronunciadas. Muchas zonas de piedra. Las vistas son bonitas.
Visites

Què veure a: Ruta de les Fonts (PR-C 160)

• Filtra per tipus
    Temàtica
Serveis

Què fer: Ruta de les Fonts (PR-C 160)