Tornar

Fitxa

Introducció

Paisatges de la vall de Siarb

Aquesta ruta en BTT per la Vall de Siarb és curta, però intensa. Fortes pujades i baixades per pista, un tram d’asfalt per recuperar, i per acabar, el fantàstic corriol de baixada, a l’obaga d’Embonuí que ens retorna a Sort. Gaudirem d’hàbitats de bosc de ribera, de pinedes de pi roig i d'alzinars de muntanya, combinats amb espectaculars vistes sobre les valls properes. Vilamur és un agradable poblet on fer una estona de repòs abans de tornar a Sort.

Et recomanem l'App de Natura Local per fer aquesta ruta guiada i interpretada. Descarrega-te-la gratis aquí:

Circular antihorari

Gràfic de pendents

Descripció

Paisatges de la vall de Siarb

Sortim de Sort pel camí de les Vernedes, vorejant el riu Noguera Pallaresa aigües avall. Arribant a un gran salze aïllat, vora el camí, veurem a l’altra banda una massa forestal de ribera formada principalment per verns, també freixes i pollancres. A sobre seu treu el cap l’ermita del Soler.

Arribem al riu del Cantó, sense creuar-lo seguim per un tècnic corriol entre alzines, aigües amunt, direcció Soriguera. La vegetació de ribera del fons de la vall ens ombreja i refresca. Salzes, freixes, pollancres, barrejats de tant en tant amb algun pi roig i alzines pròpies dels vessants de la vall.

Creuem prats de pastura abandonats on els matolls i el bosc guanyen espai. La borda d'Orient, construcció imponent, ens fa adonar-nos de la importància dels prats de dall i els ramats en èpoques no tan llunyanes.

Travessem el riu i comencem a pujar, la vegetació es transforma i el domini caducifoli deixa pas al bosc de pins. En arribar a la ruina de la casa forestal de Llaveners, els prats es tornen a manifestar. Els freixes al voltant de la casa i una gran noguera fan evident les plantacions dels pagesos i ramaders quan s’aprofitaven la fusta i el brancam d’aquests arbres.

Des de Llaveners arribem a la carretera asfaltada d’accés a Puigforniu. Tenim bones vistes sobre el poble de Vilamur i la part mitja de la vall, amb l’estretament sota Soriguera.

Tornarem a baixar al riu del Cantó, per tornar a pujar fins a Vilamur, creuant camps de dall entre l’alzinar i el bosc caducifoli en els racons més obacs. Just sota el poble, gaudirem de fantàstiques vistes sobre la ruta que hem fet; el poble de Tornafort davant nostre. A l’altra costat de la vall del Noguera Pallaresa, teniu tot el Batlliu de Sort. Per sobre i una mica a la dreta, la vall d’Àssua, les pastures alpines de LLessui i el Montsent de Pallars al seu darrere.

A Vilamur, val la pena fer una passejada pels carrerons. Era una vila closa. Veureu la porta d’entrada al costat de l’església. Hi ha font per reposar aigua.

Sortim a la carretera N-260 i uns metres avall s’agafa a la dreta una pista que més tard passarà a meravellós corriol de descens. Anirem travessant matollars, boscos replantats de pi roig i alzinars eixuts i pedregosos a la part baixa, just abans d’arribar de nou a Sort.

Consells

Traçat

• Seguim indicacions del Centre de BTT, ruta núm. 7.
  • Fortes pujades per sortir de la vall.
  • Primer tram de corriol tècnic.
  • Segon tram de corriol que baixa a Sort, molt ràpid. No us refieu. A l’alzinar és pedregós.

Aigua

• Només podrem omplir a Vilamur (després de les dues fortes pujades).

Terreny

• Ciclable al 99 %
  • Dosifiqueu les pujades. Bona tracció.
  • Pedregós al tram final de baixada a Sort.

Material

• Casc, guants i aigua.
  • Eines bàsiques. Cambra i manxa.
  • GPS per si ens saltem cap indicació.

Altres equipaments

• Passem prop d'un canyet, uns quilòmetres després de Vilamur. És probable veure-hi voltors.
  • Val la pensa visitar els carrers de Vilamur.
  • Gaudiu de les vistes.
  • Més informació. Contacteu amb el Centre de BTT de la zona sud del Pallars Sobirà

Guarda't la ruta

Què hi ha?

Què veure a: Per la vall de Siarb

La Verneda

01/08/2013

Som al camí natural de la Verneda. Passem a l’ombra de pollancres i freixes de fulla gran. Per sobre de la tanca de fusta també treuen el cap els avellaners i un salze arbustiu de ribera, la sarga.  E...

Riu del Cantó

Geologia
01/08/2013

Riuet de muntanya mitjana que es forma a l’obaga de Rubió, al coll del Cantó, a 1.700 m, i que després de 12 km aboca l’aigua al Noguera Pallaresa, al prat de Bertran, a 669 m.

Passa per diferents...

Borda d'Orient

01/08/2013

Si mirem enrere, veiem sortir damunt els arbres, a la vertical de la vall, el cim de Montsent de Pallars (2.883 m). El corriol a l’esquerra ens acosta a la borda en un tres i no res. Es tracta d’una...

Casa forestal de Llaveners

01/08/2013

Caseria i antiga quadra. Al contrari de les bordes, aquí s’hi feia vida tot l’any. Els freixes dels voltants i els noguers molt probablement van ser plantats pels ramaders per satisfer necessitats del...

Vistes de Llessui

Paisatges
01/08/2013

Meravelloses vistes al Batlliu de Sort, la Vall d’Àssua, LLessui i les extenses pastures d’estiu al vessant meridional del Parc Nacional d’Aigüestortes. El cim del Montsent del Pallars (2.883 m) i les...

Vilamur

01/08/2013

La vila de Vilamur és el centre històric del terme municipal de Soriguera (66 habitants el 2010). Manté l’aire medieval i la seva ordenació urbanística respon a criteris defensius.

L’església...

Font

Altres
01/08/2013

A la vostra alçada, però per sota del poble, hi ha una antiga font dita del Moro. Dins la població, a la casa Franquet, hi havia la capella de la Mare de Déu del Roser que va ser convertida en...

Canyet

Fauna
01/08/2013

Gaudiu de les vistes ja conegudes. Sort i les planes fluvials aigües avall. Les vernedes vora el riu, Saverneda, Montardit de Baix, fins on s'estreny la vall, presidit pels pobles de Malmercat i Estac...