Tornar

Fitxa

Introducció

L’observatori de la plana

Aquest agradable itinerari al costat del poble de Sant Feliu de Codines té una primera part paisatgística, de fantàstiques vistes sobre la Serralada Litoral, la plana vallesana i els cingles de Bertí. Un cop arribem a dalt dels cingles del Perer, comença la segona part de l'itinerari, que és més forestal i que volta la serra de Sant Climent, passant per l'ermita amb aquest mateix nom. Poc després, al torrent dels Horts, enllaçarem amb el camí reial que ens torna al poble pel pla de la Costa.

Et recomanem l'App de Natura Local per fer aquesta ruta guiada i interpretada. Descarrega-te-la gratis aquí:

Circular antihorari

Gràfic de pendents

Descripció

L'observatori de la plana

Per començar, sortirem del poble per la carretera que va a Sant Miquel del Fai, i de seguida trobarem el testimoni d'un passat agrícola difícil i dur de treballar. Per exemple, feixes i barraques ens parlen del conreu de la vinya als vessants menys abruptes. Seguint la carretera, arribarem al parc Usart (creat el 1918 amb el finançament de Nicolau Usart, industrial del poble) amb vistes a la plana del Vallès Oriental i, a llevant, a la vall del Tenes i als cingles de Bertí.

Pujarem per la riera de Vallbona que, per sota nostre, en saltar el cingle, fa el salt, que és conegut com a Sant Miquel Xic, en analogia al salt del Rossinyol a Sant Miquel del Fai (de fet, és la continuació de la mateixa cinglera). Seguirem pujant per una pista planera amb vistes contínues sobre el Vallès per arribar, finalment, al balcó del Perer, on podrem observar l'excepcional paisatge petri de la zona. Aquí, les vistes s'amplien: de llevant a ponent, es troben el Montseny i Sant Llorenç del Munt; a davant, la plana i la Serralada Litoral; als costats, turons i cingles; i, a sota nostre, el poble de Riells del Fai i la vall del Tenes que entra fins al monestir de Sant Miquel. També es tenen vistes dels cingles de Bertí amb el relleu abrupte del Turó de les Onze Hores, el castell de Clascar al seu darrere i Puiggraciós (808 m), isolat, a la seva dreta.

Aquest és un bon indret per observar aus i, a la nit, estels, així com també per descobrir la geologia dels cingles i adonar-se dels diversos materials que els conformen, clarament diferenciats pels colors (gresos blancs a sobre i conglomerats vermells a sota). A més, també podem intentar trobar algun fòssil a les calcàries que trepitgem.

Després, començarem a girar cap enrere, passant per sota el mas Perer i el mas Flequer, en direcció a l'ermita de Sant Climent. En aquesta zona domina l'alzinar, alternat amb camp de cereals. Els successius incendis (produïts els anys 82 i 94) han afavorit el creixement d'alzines. Passada la bassa del Perer, ens endinsarem en un bonic corriol a l'ombra d'un retall d'alzinar madur, no afectat pel foc.

Seguint aquesta ruta, tindrem l'oportunitat de visitar l'ermita de Sant Climent (segle XVIII), avui amagada pel bosc de pins. Des d'aquí, baixarem cap al torrent dels Horts i la riera de Vallbona, on enllaçarem amb una part del camí reial que ens portarà fins al poble. La major part d'aquests horts, que eren petites feixes que anaven baixant seguint el torrent, aprofitant la proximitat de l'aigua, avui en dia són erms i bardissars. Pel que fa als camps propers a la bassa, aquests són més extensos i plans, i s'hi conreen cereals.

Finalment, arribarem al poble per sota el Puig del Moro i el pla de la Costa. El camí reial aprofita el ferm de les lloses calcàries, acompanyades de feixes de pedra seca on encara avui algun ametller ens recorda l'existència passada d'altres cultius. Així, Sant Feliu de Codines, amagat darrere el Puig del Prat i el Turó de Solanes, en un enclavament privilegiat, ens espera.

Agraïments: Ruta treballada amb el Centre Excursionista de Sant Feliu de Codines.

Consells

• El traçat és planer, però amb un petit tram de pujada (el corriol del començament).
  • Després del tram de la riera de Vallbona, si agafeu el GR5 a l'esquerra, pujareu fins al mas Perer. Recomanem seguir per la pista per gaudir de les vistes i perquè la pujada és més suau.
  • Esteu fent part del recorregut local anomenat "Ronda Codinenca" (marcat amb senyals grogues i blanques rodones).

• Sortiu amb aigua del poble o ompliu les vostres cantimplores al parc Usart.

• Pareu atenció al primer tram per carretera.
  • Vigileu els nens als miradors.
  • Tingueu cura quan arribeu a la bassa dels Horts; si caieu, no podreu sortir.
  • Vigileu a l'hora de creuar la carretera de Centelles.

• Recorregut exposat al vent. Porteu roba adient si el dia ho exigeix.

• Còmode, perquè la ruta principalment passa per pistes en bon estat.
  • El tram de pujada per la riera de Vallbona requereix atenció, tot i ser curtet.
  • Amb la baixada al poble creuant la carretera de Centelles, també cal atenció.

• Càmera fotogràfica.
  • Prismàtics per veure els ocells d'ambients rocosos i aus rapinyaires.
  • Un mapa us ajudarà a orientar-vos en tot moment.

• Dalt el balcó del Perer, podeu allargar la ruta seguint el GR5 fins a passar per sobre de Sant Miquel del Fai.
  • Per sobre la riera de Vallbona, passeu a prop del cim de les Àligues.

Guarda't la ruta

Què hi ha?

Què veure a: Cap als cingles del Perer

Parc Usart

Altres
14/02/2014

El parc Usart fou inaugurat l'abril de 1918 gràcies al mecenatge de Nicolau Usart, industrial del poble establert a Barcelona. En aquest parc, el mirador i la font són els elements més destacables...

Mirador

Tingueu precaució!

En aquest mirador, trobareu vistes a la vall del Tenes i al Vallès Oriental. Davant nostre, la Serralada Litoral, mentre que a llevant, treuen el cap els cingles de Bertí

El...

Riera de Vallbona

Geologia
14/02/2014

Les aigües que recollia aquesta riera anaven dirigides a diferents basses al llarg del seu recorregut per tal de regar horts propers.

La construcció present fa pensar en un possible molí fariner. L...

Arboçar

14/02/2014

Indret amb elevada densitat d'aquest arbust anomenat arboç. Pot arribar a tenir fins a 4 m d'altura i la seva fulla és persistent i dura. El seu fruit, la cirera d'arboç, és de color vermell i...

Balcó del Perer

14/02/2014

Som als cingles del Perer i, des d'aquest balcó, es veuen unes vistes espectaculars de quasi 270º.

A l'esquerra hi ha la vall del Tena i si seguim amb la mirada els cingles del Perer, cap a l...

Bassa del Perer

Medi
14/02/2014

Hem baixat per sota el mas del Perer amb vistes al mas del Flequer. Aquí hi trobem un biot o surgència d'aigua que afavoreix l'existència d'aquesta bassa natural. Així, aquest és un hàbitat idoni per...

Capella de Sant Climent

14/02/2014

El 1776, els marquesos de Dou, propietaris del mas del Flequer, feren reedificar la capella de Sant Climent del Flequer, dintre la propietat del mas, al costat d'una capella antiga documentada des del...

Camí ral

Medi
14/02/2014

Aquest empedrat que veieu fa sospitar que aquest tram forma part del camí reial de Vic a Barcelona, utilitzat des dels romans fins al segle XIX. El camí carenejava cap al castell de Caldes de Montbui...

Vistes

14/02/2014

Baixem al poble pel pla de la Costa i podem veure els diferents barris, avui dia units gràcies al fet que l'acció divisòria dels torrents ha estat anul·lada pel desenvolupament urbà.

Al seu darrera...

Imatges
Valoració
6 vots
Valoracions amb comentaris Publicar valoració

Però he de dir que no és per nens petits. És llarga, més de 2:30h, té un troç de carretera on cal caminar per la vora i un troç de pujada amb perill pels nens. A més per les pistes passen algunes motos a tota velocitat sense tenir cura dels nens ni de ningú. La resta és maca i les vistes espectaculars.